Mediaviikon antia

Ennen talvilomaa koulussani toteutettiin Media-viikko, joka suunnitteluvaiheessa herätti meissä opettajissa tunneskaalan laidasta laitaan. Itse odotin jännitysellä viikkoa, sillä sanotaan, että parhaita oppimisen ja ohjaamisen hetkiä ovat ne, kun ollaan ns. heikoilla jäillä.

Koulumme 2.-6. luokkalaiset sekoitettiin 16 ryhmään niin, että saman luokan oppilaita uusissa ryhmissä oli maksimissaan 2. Jokainen opettaja suunnitteli yhden mediapajan ja toteutti sen kaikkiaan 8 kertaa. Aiheina meillä oli sanomalehti eri näkökulmista, still-kuva ja liikkuvakuva, uutislähetys, iMovie-trailerit, sometaidot ja tietoturva.

Pajoissa tavoitteena oli tekemällä oppiminen ja tietenkin uudessa ryhmässä yhteistyötaidot. Oli hienoa seurata, kuinka uudet ryhmät kasvoivat yhtenäisemmiksi tiimeiksi viikon aikana ja uskon, että moni oppilas tutustui sellaisiin oppilaisiin, joiden olemassaolosta evät olleet edes tienneet. Oli hienoa huomata myös, kuinka mahdollisesti omassa luokassaan häiriökäyttäytymistä harrastavat pystyivät toimimaan erittäin fiksusti uudessa ryhmässä ja kuinka isommat ottivat ohjaavan roolin pienempiin oppilaisiin.

Koulumme luokat, salin ja käytävät täytti iloinen oppimisen ilmapiiri ja tekemisen meininki. Oli hienoa huomata konkreettisesti positiivinen vire, joka tekemällä oppimiseen liittyy ja vielä erityisesti, kun ryhmä ja ohjaaja vaihtuvat.

Koulumme tvt-välineistö oli viimeistä laitetta myöten käytössä. Oppilailla oli lupa käyttää myös omia laitteita, jos niissä tarvittavat ohjelmat löytyi. Taisipa omakin puhelimeni toimia Qr-koodien lukukoneena ja Kahoot! -tievisassa. Huomasimme kuin huomaamattamme opimme uusia juttuja kolleegoiltamme ja myös oppilailta.

Oppilaat tekivät jokaisesta päivästä ohjatun itsearvioinnin, johon he kokosivat päivän aikana oppimistaan mediateemoista tärkeimmät asiat. Itsearvioinnissa oli mukana myös laaja-alaisen osaamisen taitoja. Perjantaina kokosimme viikon antia yhteisesti salissa ja katsoimme hienoja tuotoksia.

Viikko oli todella virkistävä ja uskon, että oppimisen kannalta saimme ison määrän alakoulun tavoitteita kasaan. Kokeiluna erittäin positiivinen, niin oppilaiden kuin opettajienkin mielestä. Oppilaat alkoivatkin heti suunnitella uusia teemoja vastaaville viikoille!

Yksi vastaus artikkeliin ”Mediaviikon antia

  1. Tämäpä oli hyvä esimerkki siitä, miten voidaan muunnella koulun totuttuja tila- ja aikajärjestelyitä, sekä hyödyntää laitevalikoimaa tehokkaasti. Kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksesta!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *